נזקי הסופה לחברת החשמל: מיליארד שקל

    שלמה בן יוסף No Comments on נזקי הסופה לחברת החשמל: מיליארד שקל
    23:57
    14.05.24
    אבי יעקב No Comments on חיסול ממוקד: פעילי חיזבאללה חוסלו בלב העיר צור

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, סיירה היום בחברת החשמל וביקרה באתר תחנות הכוח טורבינות גז "חגית", באתר תחנות הכוח "אורות רבין" בחדרה ובחוות חפציבה ההיסטורית בחדרה. בסיור השתתפו, יחד עם היו"ר, גם חברי הכנסת דוד צור, איציק שמולי, רונן הופמן, חנא סוייד, יעקב אשר, מיכל רוזין ואריאל אטיאס. בפתח הסיור קיבלו חברי הכנסת סקירה על תחנת חגית, שמייצרת 1,400 מגה וואט (כ-10% מיכולת הייצור של חברת החשמל).

    יו"ר הוועדה, ברוורמן אמר כי הוא יודע שלעיתים רבות חברת החשמל הפכה לשק חבטות של הרבה פוליטיקאים אבל מדובר בחברה עם היסטוריה מפוארת ויש קלקולים שמתקנים על פני זמן. באשר לאירועי הסופה, הזכיר ח"כ ברוורמן כי הוועדה קיימה לפני שבוע דיון בכנסת ואמר: "השתכנענו שהעובדים פעלו בנחישות כדי לחבר מחדש את החשמל בישובים שנותקו. עבדו לילות כימים, במקום שהיו בעיות כמו במוקד הטלפוני הוועדה התחייבה לתקן את הכשלים ואנחנו נוודא. הכשל היה של הנהגת המדינה, אין בממשלה גורם אחד שעליו מוטלת אחריות לנהל את האירוע ולתאם בין כל הגורמים. החברה עמדה בכבוד בהתמודדות עם הסופה, באנו כדי לשמוע ולראות בשטח כיצד החברה מגיעה סוף סוף למיצוי הרפורמה, ובאנו לראות כיצד הפעם כבר בקרוב נזכה לראות את הרפורמה". לדבריו, חברת החשמל זוכה לציון גבוה על תפקודה בסופה והרפורמה צריכה להיעשות בזהירות כדי לא להגיע למצב של הפסקות החשמל בקליפורניה.

    יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל: מסכים שאנחנו נמצאים ממש בישורת האחרונה לפני השלמת הדיונים על הרפורמה. אין לנו גמישות לעכב את התהליך, אנחנו ממש בדקה ה-90 לרפורמה שלמעשה מתרחשת בשטח. תשתית החשמל כל כך רגישה וקריטית לציבור ולמדנו את זה בשבוע שעבר. מקווה שהבקשה להארכת הרישיונות, שהוועדה תדון בה ככל הנראה בשבוע הבא, תהייה האחרונה. רון טל התייחס לתעריף החשמל, אותו קובעת רשות החשמל מאז שנת 1996, ואמר כי הוא לא מאפשר לחברה לפתח את משק החשמל ומתפתח חוב שמגיע השנה למעל 70 מיליארד שקל, לצד רזרבות החשמל שהולכות ויורדות. רון טל הוסיף כי הרפורמה נועדה לפתור את הבעיות שנוצרו ואמר כי ברבעון הראשון של 2014 צריכים להגיע לחתימה על הסכמות.

    רון טל התייחס גם לייצור החשמל באמצעות גז, ואמר כי כיום כ-50%-60% מהייצור באמצעות גז ו-40% באמצעות פחם, ובימים בהם מזג האוויר נאה כמו היום 0% באמצעות פחם. עם זאת הוא הזהיר כי "כל המהפכה הזו נשענת על צינור גז אחד". בהתייחס לתחנות לקליטת הגז בחגית ובעמק חפר אמר רון טל כי "כל תחנת דלק במרכז תל אביב יותר מסוכנת לסביבה מתחנת קליטת גז". ח"כ רוזין העירה כי הטיפול צריך להיות בים, כמו במדינות סקנדינביה. בהתייחס לסופה אמר רון טל כי העובדים עבדו מסביב לשעות עם קווים בהם זרם חשמל חי, ואיש לא נפגע בזכות התרגולות וההשקעה של חצי מיליארד שקל בשלוש השנים האחרונות בציוד חדש, שעמד באתגר.

    המנכ"ל אלי גליקמן, שהיה מפקד שייטת 13, אמר בהתייחס לסופה כי אין ספק שבשבוע האחרון ההתנהלות הייתה כמו בצבא. חברת החשמל נערכה לחורף מאז אפריל 2013 וערכה תרגיל ממוקד החירום לפני כחודש. באשר לפעילות המוקד אמר גליקמן כי החברה בודקת את פעילות מוקד 103, אולם בשיא הסערה היו 60 אלף לקוחות בלי חשמל ואי אפשר להכין מוקד שיוכל לעמוד בזה. ח"כ דוד צור שאל באשר לעלות הנזקים וגליקמן העריך כי מדובר בעלות שתגיע ככל הנראה למיליארד שקל.

    באשר למצבה הפיננסי של החברה הסביר גליקמן כי לחברה יש תכנית מסודרת להפחתת החוב. "ב-2015 תעריך החשמל יכול לרדת כי נכסה את הערבויות שלקחנו ונחזיר את החוב. הורדת התעריף לפני 2015 תכניס את החברה למשבר. התעריף ירד בעשרות אחוזים אבל לא צריך להפחית אותו ב-30%".

    יו"ר ועד העובדים, מיקו צרפתי, התייחס גם הוא לרפורמה ואמר כי הסערה בסוף השבוע שעבר נתנה פרופורציה על החשיבות שבמוצר שנקרא חשמל. הוא הוסיף: "זה לא עוד משק שאפשר לעשות אתו משחקים. איזה מזל שלא עשינו רפורמה עד עכשיו, אך מצד שני חייבים לשבת עכשיו ולהוציא את הרפורמה לדרך. בעבר היו תכניות לעשות רפורמה שהייתה מרסקת את חברת החשמל וגם את המשק הפרטי, ולשמחתי התוכניות לא התממשו אם בגלל העובדים, ההנהלה או אנשים שהבינו שהעסק הזה לא פשוט. אם בסערה האחרונה לחברת החשמל לא היה את מרבית כוח הייצור – אבוי היה לכולנו. אנחנו נמצאים היום במו"מ מתקדם מול ועדת יוגב ומתייחסים לדיונים בצורה רצינית. אנחנו נכונים לקבל על עצמנו שינויים וללכת למשק תחרותי בייצור, העניין הוא שהחברה סוחבת על עצמה חובות של עשרות מיליארדים ואסור לתת לה לקרוס. צריך לשקם אותה ולאפשר לה להישאר הגורם הדומיננטי, לצד המגזר הפרטי, לטובת מדינת ישראל משק החשמל החברה והעובדים. אני מודה שיהיו לנו גם דרישות, אבל גם כשאנחנו הולכים לרפורמה חובה על כולנו לא לשפוך את התינוק עם המים. אנחנו לא רחוקים מתוך הבנה שצריך להגיע להסכמות".



    0 תגובות